Een goede nachtrust

nachtrust

Elke nacht wordt ze wakker en een paar nachten per maand slaapt journalist Catelijne Elzes echt beroerd. En met haar de helft van Nederland. Wat kun je doen om de dag uitgerust te beginnen? 

‘Het is tijd voor een slaaprevolutie,’ schrijft de Amerikaanse Arianna Huffington van The Huffington Post in haar bestseller De slaaprevolutie – Het belang van slaap, rust en herstel. We moeten af van het idee dat vroeg naar bed gaan en gewoon acht uur willen slapen iets voor watjes is. ‘Een goede nachtrust is het fundament van een gelukkig, ­gezond, energiek en productief leven,’ aldus Huffington. En zij kan het weten, want als oprichter van de succesvolle nieuwswebsite Huffingtonpost.com werkte ze zó hard en sliep ze zó weinig dat ze op een dag omviel en niet meer kon opstaan. Nu ze haar nachtrust weer koestert, is ze productiever dan ooit.

Huffington legt in haar boek ook een link tussen de nacht en de dag. We weten, zo schrijft ze, dat een goede dag de nacht ervoor al begint. Wie uitgerust opstaat, vergroot zijn kansen op een vrolijke, productieve dag. ‘Op dezelfde manier (…) zal het beter managen van je stress overdag van invloed zijn op hoe je die nacht slaapt.’ Oftewel: wie overdag genoeg kan ontspannen, maakt de kans kleiner dat-ie midden in de nacht ontwaakt en op een obsessieve manier gaat liggen malen.

Lees ook: Leve de generatiemix

Volgens slaapprofessor Eus van Someren van het Nederlands Herseninstituut is er maar één wetenschappelijk bewezen remedie tegen slapeloosheid: cognitieve gedrags­therapie. Van Someren: “Tijdens dit soort therapiesessies leer je anders denken én anders doen. Bijvoorbeeld elke dag op hetzelfde moment naar bed gaan en ’s morgens niet uitslapen om slaap in te halen.”

  • Het artikel Een goede nachtrust kun je lezen in Flow 1.

Fotografie Laura Stolfi – Stocksy United Tekst Catelijne Elzes

stocksy_txpd8531dc3ogg100_large_847876

1
reageren

1 reaction

  1. “Volgens slaapprofessor Eus van Someren van het Nederlands Herseninstituut is er maar één wetenschappelijk bewezen remedie tegen slapeloosheid: cognitieve gedrags­therapie.”

    Dan mag Eus van Someren zijn diploma lekker in de wilgen hangen.
    Gedragstherapie is wel het minste effectieve tussen alle oplossingen.
    Slaapproblemen zijn zeer goed te behandelen door de oorzaak aan
    te pakken: het slaaphormoon!
    En die verbeter je niet door therapie.

    Wat een geldverspillerij zeg.

Laat een reactie achter

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Promotional image

Nu met 30% korting

Flow Winter pakket

Een pakket met Flow Leven & Liefde, Notebook for Paper Lovers en Mix and Match.

Shop >