Een wet die werknemers het recht geeft om telefoontjes en berichten buiten werktijd te negeren, lijkt het je wat? Australië staat op het punt om de wet ’the right to disconnect’ in te voeren om de werk-privébalans nog beter vorm te geven.
Nu we steeds vaker thuis of op afstand werken, vindt het Australische parlement het niet meer dan logisch om werknemers te helpen grenzen te stellen. Je hebt immers je downtime hard nodig.
Do not disturb
De wet geeft medewerkers het recht om werkgerelateerde berichten van hun baas of een derde (zoals een klant) buiten werktijden te negeren. Werkgevers die werknemers straffen als ze niet reageren, kunnen een boete krijgen.
In 2017 trapte Frankrijk als eerste land ter wereld af met de wet. “Want de werkgerelateerde stress neemt toe en die stress is er constant,” vertelde parlementslid Benoît Hamon in 2016 aan de BBC. “Medewerkers verlaten fysiek het kantoor, maar ze verlaten hun werk niet.”
Gezonde balans tussen werk en privé
Nog altijd neemt de werkstress onder werknemers toe, met name nu na de pandemie de grenzen tussen werk en privé steeds vager worden. Voor sommigen werkt die flexibiliteit goed, maar werknemers moeten geen druk ervaren om te reageren op werkberichten als ze ’s avonds bij hun familie op de bank zitten of met vrienden in de pub zijn.
Volgens de Australische premier is dat niet meer dan logisch: “Iemand die niet wordt betaald om 24 uur per dag te werken, hoeft ook niet 24 uur per dag beschikbaar te zijn,” vertelde hij tijdens een persconferentie.
Welzijn en kwaliteit boven beschikbaarheid
De wet daagt werkgevers uit om afstand te doen van een cultuur van constante beschikbaarheid en de focus te leggen op welzijn, efficiëntie en kwaliteit van het werk, schrijft correspondent Geeta Pillai in een artikel voor BNN.
Australië staat al op de vierde plek op de Global Work Life Balance Index van Remote.com (Nederland staat trouwens op plek zeven), en doet daar met de wet – die op het punt staat om aangenomen te worden – nog een schepje bovenop.
Meer lezen
- Minder of juist meer werken? Zo bepaal jij hoe je in je werk staat.
- 10 manieren om anders in je werk te staan.
- Waarom we minder moeten werken (en zo kun je je vrije tijd het best besteden).
Tekst Lisanne van Marrewijk Fotografie Unsplash/Priscilla Du Preez