Ze zag pareltjes uit Amerika voorbijkomen. Kaarten en kunst gemaakt met de ‘letterpress’-techniek. Tiny Risselada werd zelf een van de eersten in Nederland die de druktechniek in haar kleine studio weer oppakte.
Wat maakt de letterpress techniek voor jou zo mooi en speciaal?
“Door te werken met mooie (soms handgeschepte) papieren en dit te combineren met de oude ambacht maak je iets heel unieks. De letters diep in het papier gedrukt zien en het ‘voelen’ van deze letters… daaraan merk je dat het met veel liefde en handwerk is gemaakt. De oude ambacht, het werken op een trapdegel van minstens honderd jaar oud waarbij je lichamelijk aan het werk bent. Het is een prachtige arbeidsintensieve techniek en je maakt iets unieks.”
Waarom besloot je voor je trouwkaart zelf aan de slag te gaan met een persje?
“Voor het geboortekaartje mijn dochtertje (inmiddels drie jaar oud) was ik op zoek, als grafisch ontwerpster, naar een bijzondere techniek. Ik wilde niet een gewoon kaartje laten printen van het ontwerp waar ik veel liefde en aandacht in had gestoken. In Amerika zag je al veel letterpers maar in Nederland was dit drie jaar geleden nog onvindbaar. Ik heb toen een gerestaureerde Adana 8×5 uit Engeland laten overvliegen en was verliefd. De pers gebruik ik vooral nog als ik op een markt sta zoals de Utrechtse Fabriek afgelopen zomer.”
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Als grafisch ontwerper ontwerp ik graag de ultieme geboortekaart voor de ouders. Ook ben ik een paar nieuwe series wenskaarten aan het opzetten en een paar mooie posters. Ik werk ook graag samen met andere grafisch ontwerpers. Daarnaast heb ik elke maand een ‘visitekaartjesactie’ waarbij ik meerdere visitekaartjes op de pers zet zodat het instellen minder tijd kost, ik kleine oplages kan leveren voor een goedkopere prijs. En ik heb inmiddels een prachtige, grote trapdegel staan, mijn trots!”
Beeld Letterpers.nl