4 tips om anders te mediteren

mediteren

Niet op een kussen zitten, wel even tot rust komen? Je kunt mediteren ook op andere manieren doen. 

Wandelen
Meestal doen de andere 
omgeving en het bewegen al veel voor je hoofd, maar je kunt er nog een mindfulness-element aan toevoegen. Voel de eerste honderd meter bij elke stap hoe je voeten 
de grond raken, hoe je ze afrolt en optilt. 
Of kies iets om op te letten: bloemen of 
de kleur rood bijvoorbeeld. Hoor de vogels 
(of de auto’s), ruik wat er te ruiken valt.

Lezen
Soms lezen we snel en ongeduldig. Vlug de pagina omslaan, op naar het volgende hoofdstuk, het einde van het boek. Merk dat op en kies dan voor langzaam. Neem de 
betekenis van de woorden in je op en sla geen woord over. Wat doet deze rustige 
manier van lezen met je?

Wachten
Pak een keer geen krant, boek of telefoon. Wacht gewoon. Voel hoe je ademt, hoe je staat of zit en kijk om je heen. Je even vervelen is niet erg, daar rust je van uit.

Iets nieuws doen
Je bent instinctief mindful als je hersenen bezig zijn met iets onbekends. Dus probeer af en toe iets nieuws, zoals skiles nemen op een borstelbaan of een muziekinstrument leren bespelen. Voel je spanning of weerstand, zeg dan tegen 
jezelf dat dat mag. Je doet immers iets 
onbekends.

Tekst Catelijne Elzes Fotografie Timothy Meinberg/Unsplash.com

Promotional image Promotional image

Ze zijn er weer!

Dit jaar hebben we onze collectie uitgebreid: naast de Flow agenda en scheurkalender maakten we kalenders met de Amerikaanse uitgeverij Workman.

Ga naar de shop