Omgaan met stress: 8 tips

omgaan met stress

Af en toe wat stress hebben is helemaal niet erg. Maar als je het gevoel hebt dat je de controle erover een beetje kwijt bent, kan mindfulness helpen. In Mindfulness voor dummies staan handige tips.

  1. Schrijf de gedachtes op die stress veroorzaken
    Schrijven is een fijne manier om je gedachten op een rijtje te zetten. Het schrijfproces vertraagt je gedachtestroom en laat je op een andere manier naar zaken kijken. Bedenk dat de gedachten die je opschrijft geen feiten zijn. Je stress wordt niet veroorzaakt door de gedachtes zelf, maar doordat je denkt dat ze waar zijn.
  2. Bekijk het grotere geheel
    Probeer je in iemand anders te verplaatsen. Hoe zou jouw situatie dan voelen? Of hoe zou iemand anders omgaan met jouw situatie en problemen? Door dingen op deze manier te bekijken, zie je sneller het grotere geheel.
  3. Denk: wat is het ergste wat er kan gebeuren?
    Als je je de situatie erger voorstelt dan hij eigenlijk is, valt de realiteit altijd mee.
  4. Breek het probleem in stukken
    Grote problemen zijn moeilijk te overzien en veroorzaken daarom snel stress. Als je ze opdeelt in kleinere problemen die makkelijk zijn op te lossen, kun je ze beter overzien.
  5. Bekijk de problemen op een andere manier
    Zie de situatie niet als een probleem, maar als een uitdaging. Je hersenen zullen er dan op een andere manier mee omgaan, waardoor je minder stress hebt.
  6. Praat erover
    Iemand vertellen dat je stress hebt en waarom, lucht vaak al op. Een nieuwe, frisse blik kan je ook vaak verder helpen.
  7. Laat perfectionisme varen
    Als je je verwachtingen bijstelt, voel je minder druk.
  8. Waardeer de dingen die goed gaan
    Maak een lijstje van alle dingen die wél goed gaan. Grote kans dat je problemen ineens een stuk minder groot lijken.

Fotografie Lua Valentina/Unsplash.com

Kijk hier voor alle actuele aanbiedingen en kortingscodes in de webshop.

Promotional image Promotional image

Nieuw: Book for paper lovers 7

Ga naar de shop