Piekeren: zo kun je het verminderen

piekeren

We piekeren heel wat af, zonder dat we dat eigenlijk willen. Hoe kun je minder tobben? Vier tips.

  • Stel het piekerkwartier in
    Bouw elke dag twee piekerkwartiertjes in. De overige tijd probeer je het negatief denken te stoppen. Zoek je piekergedachten bewust op en houd de tijd in de gaten. Zo structureer je je zorgen en word je niet de hele dag achtervolgd door negatieve gedachten.
  • Plus: vijftien vrolijke minuten
    Je kunt ook elke dag een positief kwartier inbouwen. Ga in gedachten terug naar een gebeurtenis die je eerder gelukkig maakte: een avond op het strand, je verjaardagsfeest met vrienden, een picknick in het bos. Kijk in gedachten om je heen. Welke geuren rook je? Welke kleuren zag je? Wat voor geluiden waren er? Deze momenten zijn vakanties voor je piekerende geest.
  • Kom in beweging
    Blijven je gedachten negatief, ga dan wandelen, sporten, schoonmaken of loop een blokje om. Bewegen leidt tot andere perspectieven, is gebleken uit onderzoek van de universiteit van Illinois. Mogelijk kom je door te bewegen tot een oplossing voor je problemen, zie je het opeens in een ander licht of kun je het getob juist even van je afzetten.
  • Laat los door reflectie
    Weet je nog hoe je je eerder in je leven over van alles en nog wat druk kon maken? Waar je vreselijk tegen opzag of waar je teleurgesteld over was? Toch is het je waarschijnlijk gelukt om veel van die zorgen met succes weer los te laten. Realiseer je welke piekeronderwerpen je in het (verre) verleden wél met succes hebt kunnen loslaten.

 

Tekst Irene Ras Illustratie Carolyn Gavin Fotografie Umit Bulut/Unsplash.com

thuiswerken
Lees ook: Thuiswerken: 4 tips
Promotional image Promotional image

Meer dan 150 pagina’s met paper goodies

Paper book for food lovers

Een boek over papier én eten: dat is het nieuwe Flow Paper Book for Food Lovers.

Bestel nu