Vaker niets doen: 3 tips

niets doen

Wil je graag meer tijd vrijmaken om even helemaal niets te doen? Misschien helpen deze 3 tips. 

  • Maak het kleiner
    Om jezelf meer ruimte te geven om te lanterfanten, te vertragen, gebruikt psycholoog Patty van Ziel de kernwoorden ‘kleiner’ en ‘minder’: “Onze wereld is zo groot geworden. We willen van alles weten en we wéten ook van alles. De kunst is om het wat kleiner te maken. Ik denk dat het belangrijk is dat je jezelf elke dag de vraag stelt: waarom doe ik vandaag wat ik doe? Stel dat je besluit om op je vrije avond naar een theaterstuk te gaan. Vraag je dan eerst af: waarom doe ik dit? Omdat ik er gelukkiger van word? Dan is het prima, natuurlijk. Of wil ik er alleen maar over kunnen meepraten? En hoe belangrijk is dat dan voor mij? En zijn die mensen met wie ik erover praat zo belangrijk dat ik dat wil doen? Blijf dus kritisch: waarom doe je iets?”
therapeut
Lees ook: Het fijne van een therapeut

  • Weg met perfectie
    Doe perfectionisme de deur uit en laat soms je innerlijke lapzwans toe. En vooral: veroordeel jezelf daar niet om. Tom Hodgkinson, schrijver en oprichter van tijdschrift voor lummelaars The idler, adviseert in zijn boek Leve de vrijheid: ‘Leg de lat lager. Doe kalm aan. Geef je over aan vrolijkheid. Accepteer wanorde.’ Uit ervaring weet hij: daar wordt een mens gelukkiger van.
  • Zet afrem-momenten in je agenda
    Heb je de neiging om steeds maar door te hollen, stel dan een paar keer per dag het alarm in op je telefoon. Om jezelf eraan te herinneren even tien minuten lekker aan te sloffen.

*Deze tips komen uit Flow Weekly.

Tekst Otje van der Lelij  Fotografie ©Alisa Anton/Unsplash

Promotional image Promotional image

Meer dan 150 pagina’s met paper goodies

Paper book for food lovers

Een boek over papier én eten: dat is het nieuwe Flow Paper Book for Food Lovers.

Bestel nu