Meer inzicht in je taken krijgen

taken meer inzichtelijk maken

Blijft je to do-lijst maar groeien en mis je het overzicht? Met deze tips krijg je meer grip op je taken.

  • De Personal Kanban-methode (‘kanban’ betekent uithangbord in het Japans) is geïnspireerd op een bedrijfssysteem dat autofabrikant Toyota eind jaren veertig invoerde om systematischer te werk te kunnen gaan. Het idee: je maakt drie kolommen op een whiteboard: doen, bezig en klaar. Je schrijft je taken op geeltjes en plakt die in de juiste kolom. Heb je een taak afgerond, dan verplaats je de post-it naar de volgende kolom. De truc is dat je de activiteiten in de kolom ‘bezig’ beperkt tot drie.
  • Een andere tip om je takenlijst minder te laten uitdijen: maak alleen overzichtelijke mini-lijstjes met hooguit drie of vier taken voor die dag. Dan leg je meer de nadruk op bepalen wat echt belangrijk voor je is, in plaats van op wat je ‘nog moet doen’.* Een verhaal over to do-lijstjes en ontklussen vind je in Flow 3.

Tekst Anneke Bots Illustratie Penelope Dullaghan

Lees meer in Flow 3

Promotional image

Van mental health tot goed nieuws

Flow nieuwsbrief

Wil je nog meer verhalen van Flow? Twee keer per week versturen we een mail met nieuwe artikelen.

SCHRIJF JE IN