Een (moeilijk) gesprek voeren? 3 experts vertellen hoe je dat goed én rustig doet

moeilijk gesprek voeren

Praten kan best lastig zijn. Helemaal als het om een moeilijk gespreksonderwerp gaat of je een meningsverschil hebt. Drie specialisten geven tips.

Of het nou op de werkvloer, met je partner of tegen een vreemde is: praten is een essentieel middel om conflicten te voorkomen of op te lossen. Heb je beiden andere opvattingen? Dan begint het met ‘ruimte bieden’, vertelt een van de experts, communicatiespecialist Donatello Piras, in de Volkskrant. En dat doe je zo:

8 expert-tips voor een goed gesprek

  1. Ventileren
    “Laat je gesprekspartner zijn standpunt toelichten en eventuele woede uiten,” vertelt Piras. “Ik noem dit de ventielfunctie: vaak is er opgekropte frustratie over heikele kwesties. Een veelgemaakte fout is om meteen consensus te zoeken zonder de woede weg te nemen.”
  2. Begrip
    Daarna is het volgens Piras belangrijk om begrip te tonen. Zo geef je de ander het gevoel dat je echt luistert: “Ik ben blij dat je dit zegt, het spijt me dat je je zo voelt.”
  3. LSD
    En dan bedoelt hij niet de drugs. “Het staat voor de drie pijlers van een goed gesprek: luisteren (wat is je bezwaar?), samenvatten (in eigen woorden iemands standpunt formuleren) en doorvragen (begrijp ik goed dat…?)” Een goed gesprek voeren wordt moeilijk als iemand onjuistheden verkondigt, volgens Piras, maar ook dan is doorvragen de enige manier om het gesprek gaande te houden.
  4. Benoem valkuilen
    Iemand die graag aan het woord is, doet er goed aan om die neiging te benoemen, volgens de communicatiespecialist: “Onderbreek me als ik los ga en herinner me eraan als ik te lang aan het woord ben.”
  5. De tegenstander
    Voormalig wijkagent Loubna Laabid raadt aan om hard tegen hard te vermijden. “Zodra iemand boos wordt, is het belangrijk om rustig te blijven. Het is beter om het gesprek gaande te houden dan repressief en autoritair op te treden.”
  6. Samenwerken
    Met gelijk hebben, los je geen problemen op, volgens Laabid. Bekijk hoe je het eens kunt worden. Het kan helpen om de ander niet belerend toe te spreken en verhef ook je stem niet. Je kunt volgens Laabid eventueel diegene uit de omgeving proberen te halen – als die meespeelt in bijvoorbeeld een ruzie met anderen.
  7. OEN
    “In een (moeilijk) gesprek wil iedereen gehoord en serieus genomen worden,” vertelt mediator Frederique van Zomeren. Iemands standpunt kan heel ver van je afstaan, bijvoorbeeld als het gaat om complottheorieën. Je voorkomt een welles-nietesdiscussie door ervan uit te gaan dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, volgens de mediator. “Wees een OEN,” tipt ze: “Open, eerlijk en nieuwsgierig. Stel vragen om achter die waarheid te komen: waarom vind je dat…?”
  8. Emoties
    Ten slotte kan het volgens Van Zomeren helpen om emoties van de ander te benoemen: “‘Ik zie dat dit je raakt’ geeft iemand het gevoel dat je luistert. Word je het niet eens, dan heb je in ieder geval begrip voor elkaar.”

Meer lezen

Tekst Ruby Wijdenbosch  Bron de Volkskrant  Fotografie Tabitha Turner/Unsplash
Gepubliceerd op 5 januari 2023, laatst bewerkt op 11 april 2024

Promotional image

Van mental health tot goed nieuws

Flow nieuwsbrief

Wil je nog meer verhalen van Flow? Twee keer per week versturen we een mail met nieuwe artikelen.

SCHRIJF JE IN