Voor iedereen die bij gebrek aan inspiratie altijd weer op het weer terugvalt bij het koffiezetapparaat. Misschien helpen deze tips bij smalltalk.
Smalltalk, je vindt het heerlijk of je gruwelt ervan. Toch is dat luchtige praatje belangrijk, het schept namelijk een band met je collega’s en het kan helpen bij een gevoel van eenzaamheid.
Moeite mee? Je bent niet de enige. Uit onderzoek van LinkedIn komt naar voren dat 84 procent van de young professionals het idee heeft dat ze smalltalk verleren. 54 procent geeft aan dat ze helemaal niet weten hoe het moet. Kom maar door met die tips, dus.
Maak smalltalk makkelijker
- Maak in je hoofd vast een lijstje met onderwerpen waar je het over kunt hebben. Zo weet je op onverwachte momenten altijd iets te zeggen. Dat kan volgens werkpsycholoog Anjula Mutanda heel makkelijk zijn. Zo kun je aan een collega die je nog niet zo goed kent, vragen hoe het met hem gaat en voor welke afdeling hij of zij werkt. Ook een goede: vragen naar het afgelopen of aankomende weekend.
- Probeer niet te veel te focussen op wat anderen wel niet van je zullen denken. Het helpt wél om te projecteren hoe je over wilt komen. Rechtop staan laat bijvoorbeeld al zien dat je assertief bent.
- Volgens Mutanda kan het ook helpen om te bedenken hoe je je voelt op je werkdag. Merk je dat je niet zo lekker in je vel zit? Probeer dan vooral te kletsen met een collega die je goed kent en vertrouwt, in plaats van pogingen te doen tot opgewekte smalltalk met die collega die je nauwelijks ziet. Lukt niet altijd, natuurlijk. Maar probeer het waar het kan.
Meer lezen
- Waarom small talk zo belangrijk is (ook als je het niet leuk vindt).
- Door een praatje te maken met een vreemde voel je je beter. Zo zit dat.
- Last van belangst? Misschien kunnen deze tips je helpen.
Tekst Bente van de Wouw Bron Marie Claire Fotografie Christina Wocintechchat/Unsplash.com
Gepubliceerd op 7 maart 2024