En weer opstaan: een plek om naar elkaar te luisteren tijdens een herstel

en weer opstaan
Herstel is voor iedereen natuurlijk weer anders. Larissa Prent is hersteld van long covid en probeert met haar ervaringen anderen te helpen met opstaan na een gebeurtenis.

“Ik ben zelf ziek geworden in de eerste golf, in maart 2020. Niemand wist nog wat de ziekte inhield, wat het verloop was, hoe besmettelijk het was en hoe ernstig het ziekteverloop kon zijn. Ik heb de ziekte thuis doorgemaakt, gelukkig met wekelijkse ondersteuning van mijn geweldige huisarts, die me in de moeilijkste tijd elke vrijdagmiddag belde. Alleen bleef ik de klachten houden, het bleek long covid te zijn.”

En weer opstaan

“Toen ik me weer een stuk beter voelde, kreeg ik sterk de wens om anderen te helpen met mijn verhaal. Daarom heb ik het Instagram-account: @larissaprent_enweeropstaan opgericht. Hierop post ik mijn ervaringen en ga ik ook interviews plaatsen van mij met anderen die weer zijn opgestaan na iets wat voor hen ingrijpend was. Dat kan van alles zijn. Ik denk dat we zo veel van elkaar kunnen leren als het gaat om herstel. En ik vind het juist in deze coronatijd extra belangrijk dat we naar elkaar luisteren en contact houden met elkaar.”

Larissa deelt tips die haar geholpen hebben in haar herstel en die jou misschien ook kunnen helpen.

Tips van Larissa:

  • Probeer je tijdens je herstel niet constant te focussen op wat er niet kan, maar elke dag bewust af te stemmen op wat er wel kan en daarvan genieten.
  • Bij yoga neem je echt een moment rust en maak je je hoofd ‘leeg’. Als je dit de rest van de dag vooral hebt weggestopt of genegeerd kan yoga de eerste keren best een beetje confronterend zijn. Maar probeer door te zetten, uiteindelijk kan het zorgen het voor een ademhaling die altijd bij je is en waar je op elk moment even naar kunt teruggrijpen om rustig te worden.
  • Probeer niet te ‘fiksen’ wat jouw beperkingen zijn. Laat het er zo veel mogelijk zijn en geef het ruimte. Als je een bal onderwater probeert te duwen komt hij extra hard weer omhoog, zo kan je dit proces ook zien.
  • En het belangrijkste: wees lief voor jezelf en probeer zo goed als je kunt te luisteren naar je lichaam. Als dat betekent heel veel rust nemen, geef je eraan over, dan heb je dat schijnbaar nodig.

Meer lezen?

Interview Rachel Vieth  Fotografie Larissa Prent

Promotional image Promotional image

School of Flow

Paper Love

In deze online training vieren we onze liefde voor papier. Samen met Flow-crafters ga je aan de slag met 8 craftprojecten.

BEKIJK DEZE TRAINING