Singer-songwriter en acteur Ricky Koole organiseert vier keer per jaar de Dienst zonder God: ‘Ik was niet per se thuis in de kerk, maar ik zocht wel íéts.’
“In de Rode Hoed in Amsterdam is iedereen welkom – of je nou gelovig bent of niet. God is trouwens ook welkom, de naam zegt alleen dat we er verder geen bijzondere aandacht aan besteden. We luiden het nieuwe seizoen in en sluiten het oude af.”
Een echte ‘dienst’
“Het idee kwam ooit bij me op toen ik bij theoloog Huub Oosterhuis in de kerk zat. Hij hield een heel mooi relevant verhaal waar ik me in kon vinden, en toch dacht ik: uiteindelijk ben ik niet de doelgroep van deze kerk. Ik wilde daarom graag een dienst organiseren voor mensen die niet per se in de kerk vinden wat ze zoeken, maar wel íéts zoeken. Toen ben ik maar begonnen, twaalf jaar geleden alweer. Elke keer zitten er 450 mensen, het is altijd uitverkocht. Het is een echte ‘dienst’ met muziek, een koor en een bijzondere spreker.”
Deel uitmaken van een groep
“Tegelijkertijd doe ik dit als theatermaker eigenlijk altijd al. Gisteravond stond ik op het podium van de Hitklup in Paradiso, waarbij een heel groot publiek hits met elkaar zingt. Dat vervult eenzelfde behoefte. Mensen die samenkomen in een ruimte en samen zingen, dat is een van de mooiste dingen die er zijn. Het werkt heel verbindend. Ik had het ook op North Sea Jazz: dan staan er zó veel mensen bij Gregory Porter en hij zong ons letterlijk toe: ‘You can join my band.’ Dat werkt meteen, je voelt je deel van een groep mensen die op dat moment samen het beste met elkaar voor hebben. Dat probeer ik tijdens de Dienst zonder God ook te bereiken. Binnen die verbondenheid kun je ook bij jezelf nagaan: wie ben ik, wat wil ik, waar sta ik in deze maatschappij, kan ik nog iets bijdragen? Even nadenken over je eigen positie en je eigen weg, daar is ruimte voor.”
Meer lezen
- Waarom zingen goed voor je is (ook als je denkt dat je het niet kunt).
- Boekentip: Samen – voor meer verbinding en saamhorigheid.
- Momenten van verbinding.
Tekst Roos van Hennekeler Fotografie Caro Lenssen
Gepubliceerd op 8 januari 2024