Is de papieren planner terug van weggeweest?

planner

Planners, we zijn er dol op bij Flow. Om to-do lijstjes te maken, snel iets op te schrijven of om ons hoofd even leeg te maken. En goed nieuws: volgens dit artikel van de Volkskrant maken de planners een opmars.

Een planner lijkt een beetje op een agenda, maar er is meer plek voor lijstjes. Anna van den Breemer schrijft in het artikel dat de opmars van de papieren planner ligt aan de behoefte aan toenemende behoefte aan overzicht en zingeving. De afgelopen tijd zijn we steeds meer online gaan doen: we werken thuis en hebben onze vergaderingen via het scherm. Iets neerzetten op papier kan dan best wel verfrissend werken.

Taak uitvoeren

Soms wordt er gezegd dat je beter presteert door planners, maar in het artikel vertelt Wendelien van Eerde, universitair hoofddocent bij de Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam, dat het vooral stress vermindert. Van Eerde: ‘Een planner is een instrument om werk gedaan te krijgen. Het ligt er maar net aan of je die taken ook daadwerkelijk uitvoert.’

En een bijkomend voordeel, door het opschrijven van je taken op papier onthoud je plannen beter, of je ze nou uitvoert of niet. Van Eerde vertelt: ‘Het onthouden van veel taken, vormt een grote belasting voor de hersenen en dat geeft stress. Schrijf je een taak op, dan zit het niet meer in je hoofd. In therapie wordt dit ‘van-je-afschrijven’ ook veel gebruikt,’ aldus Van Eerde. Nog een voordeel: door je plannen met de hand op te schrijven kun je ze beter onthouden.

Tegenvallen

Maar er is ook een andere kant: wanneer je precies en duidelijk op een rijtje zet wat er gedaan moet worden, kan het ook extra tegenvallen wanneer niet alles gelukt is. Van Eerde denkt dat het belangrijk is dat je vriendelijk voor jezelf blijft en jezelf moed inspreekt. Maar het overschatten van taken in de tijd die je hebt, heeft ook een voordeel: hierdoor ga je plannen maken en aan de slag om te zorgen dat het alsnog lukt.

Tips voor het gebruiken van je planner:

  • Ben je bang dat je de planner niet gaat gebruiken? Neuropsychiater Theo Compernolle adviseert om iemand te zoeken die net als jij gaat werken met een planner. ‘Vind een maatje en deel je planning en doelstellingen,’ zegt hij.
  • Daarnaast vertelt Compernolle dat het handig is om in blokken te werken en die te noteren in je planner. ‘Bescherm het breinwerk waarbij je echt moet nadenken. Block elke dag minstens twee keer 45 minuten om ongestoord te werken aan dat belangrijke rapport. Bij voorkeur in de ochtend. Dan ben je fris, want je archiverend brein heeft de hele nacht voor je gewerkt toen je sliep.’
  • Planners zijn heel verschillend. Zoek er vooral eentje die goed bij jou past.

Meer lezen

Tekst en fotografie Rachel Vieth

Promotional image Promotional image

School of Flow

Een week voor jezelf

In deze training ga je zorgen voor jezelf. Je neemt de tijd om je af te vragen hoe het echt met je gaat en je last rust- en reflectiemomenten in.

BEKIJK DEZE TRAINING