Je hart volgen en op je zolderkamer of in je atelier de hele dag bezig zijn met potloden, inkt of verf – en er dan ook nog geld mee verdienen. Het kán. In de Flow Illustratiespecial kun je de ervaringen van illustratoren lezen (is een agent handig, hoe presenteer je jezelf en wat zijn de voordelen van een collectief?)
Een fragment uit het artikel:
Susan Driscoll is een van de vier leden van Dotty Wren, een groep illustratoren uit Groot-Brittannië. Ze ontmoetten elkaar tijdens een illustratiecursus in New York die werd gegeven door het agentschap van Lilla Rogers. “Online hebben we veel contact over werk en opdrachten, en we proberen ideeën op elkaar uit. Als iemand geen tijd heeft voor een opdracht, kan een ander ’m altijd overnemen. We werken allemaal alleen vanuit huis en dat kan best eenzaam zijn. Soms slaat de twijfel ineens toe: is mijn werk wel goed genoeg? Dan is het fijn dat er ergens iemand is met wie je dit kunt delen.”
Miriam Bos volgde in 2013 de e-course ‘Make art that sells’ van Lilla Rogers, gewoon vanuit haar woonkamer dus. Het leuke was dat ze zo ook in contact kwam met medecursisten van over de hele wereld. Met zeven van hen raakte ze bevriend en vormt ze nu art collective Forest Foundry, een groep van acht illustratoren uit Nederland, België, Amerika en Australië. “We hebben een besloten Facebook-groep en praten elke dag wel even. Soms over koetjes en kalfjes, maar meestal over werk. We vragen elkaar advies of delen een nuttig artikel of sneak preview van een design waaraan we werken. Ieder van ons heeft haar eigen expertise op het gebied van stofof papierdesigns, boeken, magazines enzovoort. Samen weten we gewoon meer.”
Foto: Getty Images, Tekst: Nina Siegal