GEERTJE AALDERS (2/5)

Zo mooi, de knipkunst van papercut-artist Geertje Aalders. Dit doet ze ook best vaak voor ons. Zo knipte ze bijvoorbeeld de cover van Flow 2-2014. We waren benieuwd hoe ze werkt en hoe haar leventje eruitziet. Geertje maakte vijf gastblogs voor ons en dit is deel twee.

Hoi, ben ik weer. Vorige week heb ik me aan je voorgesteld en deze week vertel ik je graag hoe ik werk.

Mijn dagen zijn gevuld met het maken van dingen. Papieren dingen, geschilderde dingen, pentekeningen. Ik besteed veel tijd aan het onderzoeken van dingen, het vinden van bijzonders en het bedenken van oplossingen.

Ik heb een atelier aan huis. Door mijn verhuizing hangt er nog niks aan de muur zoals in mijn vorige atelier. Ik moet alle rijen aankleedpopjes, dominokaarten, Verkadeplaatjes en overleden insecten nog een nieuw plekje geven.

Een atelier aan huis heeft zowel plezierige als minder fijne kanten. Fijn is dat je altijd aan het werk kunt – desnoods ’s nachts – en dat je op je gemak bent om dingen te bedenken. Minder plezierig is dat je ook werkelijk altijd aan het werk bent.

Voordat ik aan een nieuw project begin – ik werk mijn opdrachten het liefst één voor één af in plaats van meerdere tegelijkertijd – ruim ik mijn atelier op en zet ik alle boeken terug waar ze horen. Dan haal ik alles wat ik nodig heb voor het nieuwe project weer tevoorschijn en kan ik starten. Het is een belangrijk ritueel voor me geworden.

Ik begin met wat ik ‘vooronderzoek’ noem: ik pluis een beestje, een jaargetijde, een natuurgebied, thema of volksvertelling he-le-maal uit. Ik verzamel alle vindbare informatie en beelden uit boeken, van internet en van buiten en ik maak voorschetsen. Hier zie je wat restanten van het speurwerk dat ik deed voorafgaand aan mijn papercut voor het Flow Naar buiten-boek.
Zo kwam deze illustratie ongeveer tot stand. Ik kreeg de opdracht om een oude schoolplaat uit 1922 met de titel ‘Water- en Weidevogels’ van Marinus de Koekkoek te vertalen naar de huidige tijd in papercut-techniek. Ik bestudeerde de waterplanten en de vogels op de plaat. Waren deze soorten er nog steeds ? Zou er iets typisch 21ste eeuws bij zijn gekomen? En welke van deze planten en dieren zouden als papercut interessant blijven? Astrid van Flow nodigde mij uit om samen met Annelinde van Studio 100% mee te gaan met Staatsbosbeheer naar de Oostvaardersplassen. Ter inspiratie voor dit project. We gingen kijken naar burlende herten. Maar je ziet veel meer dingen. En ontelbaar veel foto’s van alles wat je hebt gezien planten zich ergens in je hoofd om er op vreemde momenten weer uit te kruipen.

Ik wilde in mijn papercut laten zien dat Nederland nog net zo mooi is als bijna 100 jaar geleden, maar wel veranderd. Tegenwoordig hebben wij hier bijvoorbeeld kraanvogels. Ik onderzocht hoe ik vliegende kraanvogels zo zou kunnen uitknippen dat ze een zwerm gingen vormen. En als subtiele verwijzing naar de industrialisatie verstopte ik hoogspanningsmasten in de papercut.

Ik maakte lijstjes van alle flora en fauna die ik in de illustratie wilde verwerken. En zocht er voorbeelden van. Vervolgens maakte ik een globale schets. En toen pakte ik al mijn spulletjes bij elkaar en vertrok ik naar dit boshuis van vrienden in de Ardennen om de echte illustratie te gaan maken. Heel soms doe ik dat.
Nadat ik met pen de definitieve compositie op het juiste papercut-papier getekend had en alle lijntjes had gecontroleerd begon ik met snijden. Ik werk met een klein penmesje en losse bladen. Voor een priegelwerk als deze vervang ik ieder kwartier mijn mesje voor een nieuwe!Van links naar rechts werken en van kleine stukjes naar steeds grotere stukjes weghalen: er komt steeds meer tevoorschijn.

Met deze papercut (formaat 30 x 42) als uiteindelijk resultaat. Hij is als poster in Flow Naar Buiten gestopt!
Volgende week laat ik een aantal andere projecten zien.

Bedankt! Dag!
Geertjeaalders.nl

 

 

Promotional image

Van mental health tot goed nieuws

Flow nieuwsbrief

Wil je nog meer verhalen van Flow? Twee keer per week versturen we een mail met nieuwe artikelen.

SCHRIJF JE IN