Vandaag (9 juni 2016) staat er een groot interview met Flow’s Astrid en Irene in het Haarlems Dagblad. Op ons blog delen we een paar quotes uit het artikel.
Over hoe het allemaal begon
De twee bladenmaaksters wilden wel eens wat anders in tijdschriftenland. Irene: “We lieten de regels los en keken naar wat wij inspirerend vonden. Mooie boeken bijvoorbeeld. Er waren al zo veel bladen die op elkaar leken.’’ Niet alleen de vormgeving moest anders, de vrouwen wilden ook andere artikelen. Irene: “Veel tijdschriften geven je het idee dat je iets moet veranderen om gelukkig te worden. Dat je eigen leven niet goed genoeg is. ‘Tien manieren om slank te worden. In vijf stappen bikiniproof’, staat dan op de cover. Maar dat is flauwekul, daar word je niet blij van.’’ Astrid: “Het dagelijks leven is al ingewikkeld en hectisch genoeg en na het lezen van een tijdschrift had ik helemaal het gevoel dat ik nog meer moest. Naar de film of naar de negen straatjes in Amsterdam om een designertas te kopen.’’
Over de veranderende tijdgeest
Astrid: “We wilden een leger hoofd, lezen dat niet alles perfect hoeft te zijn en dat we mogen genieten van de kleine dingen. Irene: “Een zelfgebakken appeltaart of pompoensoep, geeft ons meer geluk dan een duur cadeau. Dat merkten we ook in de maatschappij. De tijdgeest veranderde. Het was tijd voor een tijdschrift waar vrouwen rust van zouden krijgen. Waar aandacht is voor mindfull leven, creativiteit maar ook acceptatie. Een vraag waar veel mensen mee bezig zijn is: kun je geluk zelf maken of moet je accepteren dat je niet altijd gelukkig bent? Flow is heel erg van het laatste. Streven naar optimaal en maximaal, zit in onze cultuur gebakken. Als je genoeg je best doet, komt het goed. Maar ongelukkige momenten maken het leven ook waardevol. Als je verdrietig bent, mag je daarbij stilstaan.’’
Over Flow in het buitenland
In 2012 lonkte het buitenland. “We kregen mailtjes van vrouwen die zeiden dat ze Flow op Schiphol hadden zien liggen en het blad zo graag in het Engels wilden lezen.’’ Inmiddels heeft de Engelse versie, die in Hoofddorp wordt gemaakt, een oplage van 50.000 over de hele wereld. Flow wordt verkocht in twintig landen waaronder Zuid-Afrika, Japan, Australië en Amerika. Ook is de licentie van het blad verkocht in Duitsland en Frankrijk. Daar maken twee aparte redacties hun eigen editie. Astrid: “Vorig jaar zag ik een affiche van Flow hangen op Place de la Republique in Parijs. Dat vond ik zo stoer. Leuker dan dit wordt het niet, dacht ik toen.’’