3 tips om te beginnen met mediteren

mediteren

Zou je graag willen beginnen met meditatie, of willen uitvinden of het iets voor je is? We geven drie tips. 

Makkelijk beginnen

Begin met vijf minuten meditatie per dag. Als je wilt, kun je dat geleidelijk opbouwen naar een kwartier of twintig minuten – of meer. Maar zelfs een paar minuten per dag is al genoeg om je er fysiek en geestelijk rustiger door te voelen. Maak van mediteren in elk geval niet een taak die je stress oplevert.

ontfocussen
Lees ook: Waar ontfocussen goed voor is

Volg je adem

Zet alle media om je heen (dus ook je telefoon) uit en ga rustig op de bank of op een stoel zitten. Het liefst wel rechtop, met je voeten op de grond en je handen in je schoot. Sluit je ogen, of laat ze rusten op één punt voor je op de grond. Luister naar je ademhaling. Volg je adem: waar deze je neus binnenkomt, door je keel, je luchtpijp, je longen in. Voel hoe je borst en buik zich een beetje uitzetten. Tel tijdens de ademhaling van 1, naar 2, naar 3. Volg de weg van je adem naar buiten en voel hoe je borst en buik weer zakken. Tel tijdens de uitademing van 3, naar 2, naar 1. Probeer je gedachten bij je ademhaling te houden en zo min mogelijk af te dwalen. Hoe vaker je dit doet, hoe langer je je zult concentreren op je ademhaling.

Tijdens de lunch

Concentreer je vaker op wat je eet. Dek voor de lunch de tafel met een tafelkleed en servies. Voel eens het brood, ruik de melk of de geurige thee, de tomaatjes misschien. Wees je ervan bewust en denk erbij na, zonder je te verliezen in allerlei gedachten die niets met eten te maken hebben. Kauw bewust, slik bewust. Voel hoe het voedsel door je slokdarm naar je maag wordt gevoerd. Wacht dan even, laat de ervaring bezinken. Adem rustig in en uit. En neem dan pas de volgende hap.

Tekst Irene Ras Fotografie ©Chnnm/Stocksnap

0
reageren

Laat een reactie achter

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd