3x slow yoga

Yoga hoeft niet moeilijk en zwaar te zijn: je kunt ook kiezen voor een rustiger tempo. Drie opties om 2018 lekker langzaam te beginnen.

Yin yoga

  • Wat: Voornamelijk zittende en liggende houdingen die je drie tot vijf minuten aanhoudt. Het lange aanhouden van de houdingen maakt deze vorm op een unieke manier intensief, maar ook rustgevend.
  • Waarom: Yin yoga geeft rust, zorgt voor een soepel lijf en brengt balans in drukke levens. Zoals yogaleraar Bernie Clark ooit zei: Yang is about changing the world, yin accepts the world as it is.” Als je vaker aan yin yoga doet, kun je oncomfortabele momenten in je leven mogelijk makkelijker accepteren.
  • Voor wie: Juist voor wie een ‘yang’ leven leidt – in de stad wonen, hard werken, veel online zijn, elke dag veel prikkels – is deze vorm van yoga ideaal om te ontspannen. Het is langzaam en meditatief, maar vanwege de soms oncomfortabele houdingen toch ook uitdagend.
  • Bijzonder: Er wordt vaak een timer gebruikt om de duur van de houdingen bij te houden, wat de les minder ‘los’ of spontaan maakt. Ook worden de houdingen in een heel specifieke volgorde beoefend om zo bepaalde energiebanen te stimuleren. Het is bovendien een van de weinige yogavormen waarbij de nadruk ligt op het versterken en versoepelen van bindweefsel en gewrichten.

Slow flow yoga

  • Wat: Tijdens slow flow yoga volgen de basistechnieken elkaar op in een vloeiend, rustig ritme dat wordt bepaald door de adem. Door je te concentreren op je ademhaling en je bewegingen daaraan te verbinden, vergroot je je concentratievermogen. Je kunt slow flow yoga zien als een soort bewegende meditatie. Uit je hoofd, in je lijf.
  • Waarom: Tijdens slow flow yoga werk je aan krachtopbouw, balans en het verbeteren van je concentratie. Als je de les vaker volgt, verbetert je houding en kun je makkelijker rust vinden door je aandacht naar je ademhaling te brengen.
  • Voor wie: Deze vorm is geschikt voor mensen die graag actief zijn, maar zichzelf tijdens actieve yogavormen snel verliezen in competitief gedrag met zichzelf of anderen. Heb je een wat vurig karakter, dan is slow flow yoga een mooie manier om meer rust te vinden en je lijf goed te voelen.
  • Bijzonder: Tijdens slow flow yoga wordt de ujjayi(-ademhaling) gebruikt, ook wel de overwinnaarsademhaling genoemd. Als je deze ademhaling op de juiste manier uitvoert, zorgt dat voor zowel kracht en balans als ontspanning in je lichaam.

 

Lees ook: Tips om te starten met ontspullen

Yoga nidra

  • Wat: Begeleide ontspanning die zo’n half uur tot drie kwartier duurt. De leraar leidt je naar een bewuste, maar diepe slaap. Deze zogeheten yogic sleep is een totale ontspanning van je lichaam en geest. In het begin is het moeilijk om met je ogen dicht te liggen zonder in slaap te vallen, maar het wordt makkelijker als je het vaker doet.
  • Waarom: Tijdens yoga nidra kom je in een meditatieve staat zonder formeel ‘gemediteerd’ te hebben. Al na één les merk je de voordelen, zoals een lager stresslevel en betere slaap.
  • Voor wie: Van kinderen tot ouderen. De enige vereiste om yoga nidra te kunnen doen, is dat je lichaam op de vloer kan liggen.
  • Bijzonder: Voor slechte slapers is yoga nidra een goede manier om makkelijker in slaap te vallen. Je kunt deze vorm ook heel makkelijk zelf thuis beoefenen. Op iTunes en Youtube zijn veel sessies te vinden.

*Meer vormen van slow yoga vind je in Flow 8.

Tekst Fleur Baxmeier Illustratie Ruby Taylor

0
reageren

Laat een reactie achter

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd