Een opgeruimd bureau – thuis of op je werk – geeft rust in je hoofd. Illustrator Louise Lockhart laat zien hoe je je werkplek netjes houdt.
Je bureau opruimen in 8 stappen
- Begin met het sorteren van alle (losse) papieren.
– Wat weg kan: naar de papierbak.
– Waar je later nog naar moet kijken: in een bakje (of bewaar je papieren verticaal, dan nemen ze minder ruimte in).
– Wat belangrijk is: in een map met tabbladen, zo vind je alles snel terug. - Doe al je overbodige en/of kapotte pennen weg. Drie pennen, een potlood en een marker is meestal genoeg. Bewaar ze in een (mooie vintage) beker.
- Bewaar kleine dingen als nietjes, paperclips en een gum in een bakje of schaaltje.
- Schrijf aantekeningen in een schriftje of notebook in plaats van op losse blaadjes.
- Bind (oplaad)snoeren bij elkaar met klittenband.
- Houd je bureau steeds opgeruimd: dat werkt vaak het lekkerst.
- Loop minstens één keer per week op een vast moment het bakje met papieren door. Wat weg kan: naar de papierbak, et cetera.
- Vraag je bij alle overige spullen af: wil ik dit echt op mijn bureau hebben?
- Het opruimvirus te pakken? We delen nog 3 snelle opruimtips.
Een geïllustreerde how to door Louise Lockhart
Tekst Caroline Buijs Illustratie Louise Lockhart