Stresskip achter het stuur? 3x tips om mindful auto te rijden

mindful autorijden

Files, onoplettende automobilisten en voorbij rennende katten: een autorit kan best stressvol zijn als je zelf achter het stuur zit. Hoe kun je toch mindful de weg op?

Sommige mensen veranderen in een stresskip als ze achter het stuur zitten. Onverwachte capriolen van andere weggebruikers kunnen angst of irritatie opleveren. Gelukkig kan inzicht in de oorzaken helpen om mindful te blijven, volgens dit artikel van HLN.

Oerbrein

Volgens David Dewulf, arts en mindfulnesstrainer, is het logisch dat velen een metamorfose ondergaan wanneer ze achter het stuur kruipen. ‘Zelfs wie normaal heel lief en vriendelijk is, wordt prikkelbaarder, bozer of zelfs agressiever in het verkeer.’ Daarvoor is wel een logische verklaring volgens Dewulf: ‘Je primitieve brein of oerbrein wordt automatisch geactiveerd. Enerzijds is dat goed, omdat het ervoor zorgt dat je tijdig opzij stuurt als er een vrachtwagen op je afkomt. Anderzijds zorgt het ervoor dat je je opwindt voor een rood stoplicht.’

Mindful autorijden: 3x tips

  1. Wees je bewust van je gedrag
    ‘Je oerbrein slaat door als jij je in het verkeer begeeft en ziet alles en iedereen rondom je als een gevaar. Zolang je je daar niet bewust van bent, blijft rijden stressvol,’ vertelt Dewulf. Word je dus bewust van je hoofd en gedrag.
  2. Gebruik je ‘nieuwe’ brein
    Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Want waar we instinctief ons oerbrein gebruiken, kunnen we ook focussen op ons nieuwe brein dat, in tegenstelling tot het oerbrein, wel positieve emoties bevat zoals vriendelijkheid, empathie en geduld. Als je dit moeilijk vindt kan het volgens Dewulf helpen om je af te vragen: wat schiet ik op met mijn stress, haast of ongeduld? Dit kun je trainen, dat wordt vanzelf makkelijker.
  3. Leef in het nu
    ‘Heel onze samenleving is gebaseerd op het idee: ‘als ik op dat punt in de toekomst ben, zal ik gelukkig zijn’, ‘als ik daar ben, zal ik rust ervaren’,’ vertelt Dewulf. Maar volgens de mindfulnesstrainer bestaat dat punt niet. Als je je daar bewust van bent, kun je meer tot rust komen in de auto. Want wanneer voel je je beter: als je scheldend door een file probeert te komen, of als je dan maar geniet van een fijn nummer op de radio?

Meer lezen

Tekst Ruby Wijdenbosch  Bron HLN  Fotografie William Krause/Unsplash.com

Promotional image Promotional image

School of Flow

Een week voor jezelf

In deze training ga je zorgen voor jezelf. Je neemt de tijd om je af te vragen hoe het echt met je gaat en je last rust- en reflectiemomenten in.

BEKIJK DEZE TRAINING