Vaker niets doen: met deze tips wordt het makkelijker

niets doen

Wil je graag meer tijd vrijmaken om even helemaal niets te doen? 3x tips voor vaker niets doen.

  1. Maak het kleiner
    Om jezelf meer ruimte te geven om te lanterfanten, te vertragen, gebruikt psycholoog Patty van Ziel de kernwoorden ‘kleiner’ en ‘minder’: “Onze wereld is zo groot geworden. We willen van alles weten en we wéten ook van alles. De kunst is om het wat kleiner te maken. Ik denk dat het belangrijk is dat je jezelf elke dag de vraag stelt: waarom doe ik vandaag wat ik doe? Stel dat je besluit om op je vrije avond naar een theaterstuk te gaan. Vraag je dan eerst af: waarom doe ik dit? Omdat ik er gelukkiger van word? Dan is het prima, natuurlijk. Of wil ik er alleen maar over kunnen meepraten? En hoe belangrijk is dat dan voor mij? En zijn die mensen met wie ik erover praat zo belangrijk dat ik dat wil doen? Blijf dus kritisch: waarom doe je iets?”
  2. Weg met perfectie
    Doe perfectionisme de deur uit en laat soms je innerlijke lapzwans toe. En vooral: veroordeel jezelf daar niet om. Tom Hodgkinson, schrijver en oprichter van tijdschrift voor lummelaars The idler, adviseert in zijn boek Leve de vrijheid: ‘Leg de lat lager. Doe kalm aan. Geef je over aan vrolijkheid. Accepteer wanorde.’ Uit ervaring weet hij: daar wordt een mens gelukkiger van.
  3. Zet afrem-momenten in je agenda
    Heb je de neiging om steeds maar door te hollen, stel dan een paar keer per dag het alarm in op je telefoon. Om jezelf eraan te herinneren even tien minuten lekker aan te sloffen.

Tekst Otje van der Lelij  Fotografie ©Alisa Anton/Unsplash

stilte
Lees ook: 4 stilteoefeningen voor meer rust in je hoofd

Promotional image Promotional image

Inclusief 37 paper goodies

Flow Vakantiebox

Met een extra dik boek (met verhalen over wat het toeval je brengt) en weer veel paper goodies, waaronder postcards, stickers, zakjes voor (natuur)vondsten en polaroids.

Bestel zonder verzendkosten