Voor als je je zorgen maakt over de situatie in Oekraïne: dit kan helpen

zorgen oekraïne

De situatie in Oekraïne roept bij velen lastige emoties op. Misschien voel je angst of stress, maak je je zorgen of raak je overweldigd door al het negatieve nieuws. Hoe ga je daarmee om? Deze tips kunnen helpen.

Iedereen gaat anders om met een moeilijke situatie, maar weet vooral dat het niet gek of abnormaal is om geraakt te worden door de huidige omstandigheden. Zo kun je niet alleen angst voelen, maar ook woede, verdriet of machteloosheid. Als de wirwar aan emoties je overweldigt, kunnen de tips die de website Open Up verzamelde, misschien helpen.

Zo vertelt Psycholoog Pia Linden in het artikel dat het vooral belangrijk is om voor jezelf te zorgen. “Het lijkt misschien egoïstisch, omdat anderen in groter gevaar zijn dan jij en je de behoefte hebt om te helpen. Maar besef je dat je een ander pas goed kunt helpen als je zelf goed in je vel zit,” zegt ze.

Goed voor jezelf zorgen kan op veel verschillende manieren. Probeer in ieder geval gezond te eten, vaker te bewegen en middelen waar alcohol of cafeïne in zit te vermijden. Het kan zijn dat je even wat minder goed slaapt, probeer daarom waar het kan overdag wat meer rust te pakken. Check ook wat vaker in bij jezelf om te ontdekken wat je nodig hebt. Misschien is dat het lezen van een boek voor afleiding, of juist een wandeling voor een leeg hoofd.

Zo zorg je voor jezelf

  • Focus je meer op de dingen waar je invloed op hebt en minder op de dingen die buiten je controle liggen. Zo kun je de situatie in je eentje niet oplossen, maar je kunt wel inchecken bij jezelf of bij iemand die het er moeilijk mee heeft.
  • Accepteer je gevoelens. Deze tip vind je ook in een mini-gids van Mind over omgaan met angst: ‘Juist door te ervaren dat je bang bent en er niet over te oordelen, zal je merken dat de angst minder invloed op je heeft. Probeer je dus niet tegen de angst te verzetten en alles wat daarbij hoort.’
  • Ontspan, en voel je daar niet schuldig over. Juist door het nemen van rust bouw je veerkracht op, zodat je uiteindelijk beter met de situatie om kunt gaan en ook anderen weer kunt helpen.

Zo zorg je voor een ander

  • Check eerst bij jezelf of je ruimte en energie hebt om er te zijn voor een ander. Volgens Linden kan het vervolgens helpen om compassie te tonen. Linden: “Compassie betekent het lijden van anderen erkennen en hier tegelijkertijd een gezonde afstand van bewaren.” Op die manier neem je de emoties van de ander dus niet over maar toon je wel gezonde empathie.
  • Neem kleine acties. Wil je graag iets doen en voel je je machteloos, kijk dan naar de kleine dingen die je kunt doen. Doneer geld aan een goed doel, ga het gesprek aan, steun iemand die dichtbij de situatie staat of post erover op social media. Doe vooral wat goed voelt voor jou.

Zo ga je met het nieuws om

  • Raak je overweldigd door al die heftige berichten? Probeer je nieuwsinname dan te verminderen. Check bijvoorbeeld nog maar één of twee keer per dag het nieuws.
  • Volgens Linden is het ook een goed idee om één nieuwsmedium uit te kiezen waar jij je fijn bij voelt. Houd vervolgens dit medium aan om op de hoogte te blijven, zodat je niet overspoeld raakt door allerlei verschillende berichten.
  • Als grafische beelden teveel impact op je maken: vraag aan een vertrouwenspersoon of diegene je af en toe bij wil praten over het nieuws. Dan blijf je wel op de hoogte, maar komt het minder hard binnen.

Meer lezen

Tekst Bente van de Wouw  Bronnen Open Up & Mind  Fotografie Priscille du Preez/Unsplash.com

Promotional image Promotional image

School of Flow

Een week voor jezelf

In deze training ga je zorgen voor jezelf. Je neemt de tijd om je af te vragen hoe het echt met je gaat en je last rust- en reflectiemomenten in.

BEKIJK DEZE TRAINING