Ruzie maken op een positieve en goede manier, hoe doe je dat?

ruzie

Ergernissen, een slechte nacht of een onderliggend opgekropt gevoel. Verschillende oorzaken kunnen leiden tot ruziemaken. Maar volgens dit artikel van De Morgen kun je dat ook op een positieve manier doen. 

Klinkt je misschien een beetje gek in de oren, maar ruzie schijnt volgens Johan Karremans, professor sociale psychologie, soms voor meer vertrouwen te zorgen in je relatie. Dit gaat dan wel om ruzies die niet gewelddadig of venijnig zijn. Hij zegt in het artikel dat partners na zo’n ruzie weten dat ze met hun ergernissen en frustraties bij elkaar terechtkunnen. Best mooi eigenlijk, dat je niet alleen blij hoeft te zijn als je bij elkaar bent, maar ook je tegenslagen kunt delen.

Tips voor een ‘goede ruzie’

Maar hoe werkt dat dan? Ruziemaken op een goede manier? Karremans geeft in het artikel een aantal tips.

  • Zo is het volgens hem goed om niet altijd alles uit te willen praten in het ‘heetst van de strijd’. Je mag gerust even op adem komen. Zo kun je beter het gesprek aangaan met elkaar. Maar wat belangrijk is: kom er wel op terug. Het werkt niet goed om er nooit meer over te praten en het weg te stoppen.
  • Wijs niet meteen naar de ander, maar ga ook bij jezelf na wat je voelt. Johan Karremans zegt daarover in het artikel: ‘Het gezondere uitgangspunt is om de focus zo veel mogelijk te leggen op wat je zelf voelt, en waarom je een situatie zelf vervelend vindt. De kans dat daar een constructief gesprek op volgt, is veel groter.’ En daar heeft hij best wel een goed punt, al is dat niet altijd gemakkelijk.
  • Elkaars argumenten belachelijk maken kun je beter vermijden. De sfeer wordt er niet heel veel beter door.
  • Vaak gaan we, volgens Karremans, een spijtbetuiging graag uit de weg. We hebben dan namelijk het gevoel dat we de ander gelijk geven. Maar heel vaak ligt het toch aan beide partijen en kan een ‘sorry’ wonderen doen.

Meer lezen

Tekst Rachel Vieth  Fotografie Long Ma/Unsplash.com

Promotional image Promotional image

School of Flow

Een week voor jezelf

In deze training ga je zorgen voor jezelf. Je neemt de tijd om je af te vragen hoe het echt met je gaat en je last rust- en reflectiemomenten in.

BEKIJK DEZE TRAINING