Wat betekent een uitgebreide ochtendroutine voor de rest van je dag?

ochtendroutine

’s Ochtends een paar bladzijdes in een boek lezen, een yogales volgen of een wandeling maken. Sommige mensen vinden een uitgebreide ochtendroutine heel fijn. In een artikel van de Volkskrant vraagt journalist Yasmine Esser zich af of het ook helpt om de rest van de dag meer gedaan te krijgen.

Wij schreven al eens eerder over de miracle morning. ’s Ochtends vroeg uit de veren om voor je (werk) dag begint al van alles te doen: lezen, schrijven, wandelen, mediteren. Je kunt zelf bedenken wat je fijn vindt, voor iedereen is dat weer anders.

In het artikel van de Volkskrant vertelt Benjamin Spall, een Amerikaanse freelance journalist die onder andere schrijft voor de The New York Times, dat de meest succesvolle mensen ’s ochtends de tijd nemen om iets te doen waar ze ontspannen, energiek en gemotiveerd van worden. Hij interviewde meer dan driehonderd mensen en bundelde hun verhalen in een boek. Daaruit blijkt dat de geïnterviewden door hun ochtendroutine meer rust hadden in hun hoofd, meer structuur in hun leven, en ze hadden het idee dat ze meer controle hadden over de dag.

Kleine stapjes

Maar door elke ochtend heel veel dingen te willen doen, zoals sporten, een yogales volgen en ook nog eens lezen, kun je jezelf te veel opleggen, zegt Mark Tigchelaar, psycholoog en schrijver van het boek Focus Aan/Uit (2019). “Al die onderdelen, zoals meditatie en sporten, zijn op zich hartstikke goed voor je. Maar het is een gevaar dat je het jezelf gaat opleggen en dat je je schuldig voelt als het niet lukt om de hele routine van zes onderdelen af te werken. Dus houd het simpel. Want hoe groter de gedragsverandering die je wilt, hoe meer motivatie je nodig hebt om het te bereiken. Tiny habits (kleine stapjes) kosten weinig moeite, terwijl het effect groot kan zijn.”

Mocht je ’s ochtends je routine willen uitbreiden dan is het volgens Tigchelaar wel belangrijk dat je ’s avonds wat vroeger naar bed gaat. Want zegt hij: “Als jij om vijf uur wilt opstaan om rustig aan je dag te beginnen, geldt: om negen uur oogjes toe. Je kunt niet én laat slapen én vroeg opstaan. Als je alles wilt, heb je niets.”

Meer lezen

Tekst Rachel Vieth  Fotografie Clay Banks/Unsplash.com

Promotional image Promotional image

School of Flow

Een week voor jezelf

In deze training leer je hoe je beter voor jezelf kunt zorgen. Volg in je eigen tempo.

BEKIJK DEZE TRAINING