Omgaan met een gebroken hart terwijl het leven doorgaat: 5 tips

gebroken hart

Een gebroken hart kan verschrikkelijk zeer doen, zeker als er ook nog eens van je verwacht wordt dat je doorgaat alsof er niets gebeurd is. Hoe maak je het wat makkelijker voor jezelf?

‘Als ik de films uit Hollywood mag geloven, is er voor het helen van een gebroken hart niets anders nodig dan een grote bak ijs, nog meer suiker en een avondje goed janken met een huilfilm,’ schreef online editor Bente een jaar geleden over haar eigen gebroken hart. Bente: ‘Leuk dat het voor Bridget Jones & Co werkt, maar dit jaar ontdekte ik maar weer dat het helemaal niet zo makkelijk is in, je weet wel, het echte leven. Een gebroken hart doet namelijk écht zeer, en een avondje boven een bak ijs hangen was voor mij helaas niet de oplossing.’

Vaak valt niet alleen een persoon weg in je leven, maar ook routines, gezelschap en genegenheid verdwijnen van de ene op de andere dag. Extra lastig is het dan dat er nog steeds verwachtingen zijn. Je moet gewoon naar je werk en enigszins functioneren, ook al staat je hoofd (en hart) daar helemaal niet naar. Hoe maak je het in deze periode wat makkelijker voor jezelf?

‘Het uitgaan van een relatie is een verlies, en eigenlijk ben je dus gewoon aan het rouwen,’ zegt de Amerikaanse psycholoog Tanisha Ranger in een artikel voor Huffington Post. ‘Geef jezelf dus de ruimte om dat verdriet te voelen en straf jezelf er niet voor af, maar laat het ook niet de overhand nemen,’ is haar advies.

Nog meer tips die kunnen helpen.

Omgaan met een gebroken hart

  1. Volgens Ranger is het belangrijk dat je jezelf niet isoleert. Zo hebben we de neiging om onze emoties en gevoelens op te kroppen ‘omdat toch niemand er naar wil luisteren’. Toch is het beter om contact te zoeken met mensen die dicht bij je staan, zodat je je verhaal kwijt kunt.
  2. Ook online editor Bente praatte graag met haar dierbaren toen ze een gebroken hart had. “En als er niemand was om mee te praten,” zegt ze, “dan hielp het ook om alles van me af te schrijven. Zo kon ik mijn emoties en gevoelens altijd kwijt, zelfs als er niemand in de buurt was.”
  3. Plan tijdens je werkdag dingen om naar uit te kijken. Een kop koffie van dat fijne tentje, een paar bladzijden lezen in je favoriete boek, een aflevering van die leuke serie kijken. Plan ze daadwerkelijk in zodat je iets hebt om je op te ‘verheugen’. Het is een plezierige houvast.
  4. Voor als je op je werk moet verschijnen tijdens de moeilijke dagen: als ze er zijn, doe dan vooral de taken die niet veel concentratie vereisen. Het leegmaken van je inbox, bijvoorbeeld.
  5. Nog een tip van Bente: ga wandelen en blijf in beweging. En schrik vooral niet als juist dan emoties weer omhoog komen. Bente: “Laat ze vooral komen, het betekent dat je aan het verwerken bent. De hoge golven worden vanzelf weer lager.”

Meer lezen

Tekst Bente van de Wouw  Bron Huffington Post  Fotografie Janco Ferlic/Unsplash.com

Promotional image Promotional image

School of Flow

Een week voor jezelf

In deze training leer je hoe je beter voor jezelf kunt zorgen. Volg in je eigen tempo.

BEKIJK DEZE TRAINING