Ook voor werkstress naar een therapeut: 5 adviezen

therapeut

Therapie, misschien ga je er heen voor psychische of traumatische ervaringen. Maar ook voor werkgerelateerde stress kun je er terecht, volgens dit artikel van Huffpost.

Misschien herken je het wel, soms kan je baan voor veel stress zorgen en heb je het gevoel dat je tegen een burn-out aanzit (of je bent dat punt al voorbij). En doordat we door de pandemie meer thuiswerken, verplaatsen werkgerelateerde klachten zich ook sneller naar de keukentafel.

In het artikel wordt geschreven dat een burn-out soms voor angst kan zorgen. Therapeut Jen Kelman vertelt: ‘Het hebben van een therapeut als veilige ruimte om over (werk)problemen te praten zonder angst voor een oordeel is heel nuttig.’ Misschien kan een therapeut niet meteen je stress wegvagen of oplossen, maar hij kan wel handvatten bieden om je anders naar je werk te laten kijken. Door bijvoorbeeld je werkgewoonten te veranderen, duidelijker te communiceren of beter voor jezelf op te komen.

Goede adviezen

In het artikel geven verschillende mensen die weleens een therapeut hebben bezocht voor werkgerelateerde stress, de adviezen die zij hebben gekregen.

  • Communiceer duidelijk hoe veel werk je aankunt. Je kunt niet altijd bereikbaar zijn.
  • Gebruik je vakantiedagen. Hard werken kan goed zijn, maar af en toe is rust ook belangrijk.
  • Het is oké om niet alles goed te doen.
  • Zorg dat je een identiteit hebt buiten je werk, zodat je ook tijd maakt voor niet-werkgerelateerde dingen.
  • Je eigenwaarde wordt niet bepaald door inkomen of productiviteit.

Meer lezen

Tekst Rachel Vieth  Fotografie Etienne Boulanger/Unsplash.com

Promotional image Promotional image

School of Flow

Een week voor jezelf

In deze training ga je zorgen voor jezelf. Je neemt de tijd om je af te vragen hoe het echt met je gaat en je last rust- en reflectiemomenten in.

BEKIJK DEZE TRAINING