Spontaan plezier hebben: hoe werkt het ook alweer?

spontaan plezier hebben

Spontaan iets doen lijkt tegenwoordig soms meer iets uit ‘het verleden’. Maar in dit artikel van The Guardian vinden ze dat we ook nu nog spontane avonturen kunnen beleven. 

Plotseling beslissen om naar het theater, de bioscoop of museum te gaan, spontaan met je gezin bij de buurvrouw aanschuiven, onverwacht meedansen op een feestje tot diep in de nacht of een wandeling maken in de bossen. We doen tegenwoordig veel minder dingen spontaan en vaak met veel meer voorbereiding. Hoewel mensen soms denken dat ‘iets ver van te voren regelen’ de helft van het plezier is, ontdekten onderzoekers van twee Amerikaanse universiteiten het tegendeel. Mensen genoten meer van activiteiten die geïmproviseerd waren.

Maar spontaniteit gaat niet over het genieten van een goed avondje uit, schrijft klinisch psycholoog en schrijver Linda Blair in het artikel. “Spontaniteit maakt ons gelukkig. Het verstoren van routines kan helpen om de geest vrij te maken. Dit kan betekenen dat je je mentale automatische piloot uitschakelt en nadenkt over waar je vandaag echt zin in hebt bij het ontbijt.”

Maar hoe krijg je die spontaniteit weer wat meer terug?

  1. Linda Blair: “Schrijf aan het begin van de dag vijf minuten al je gedachtes op, het mag van alles zijn. ’s Ochtends ben je namelijk nog helemaal ‘vrij’ van triggers. Het opschrijven van die gedachtes (of bijvoorbeeld die droom van vannacht) kunnen zorgen voor spontane ideeën.”
  2. Joe Oliver, klinisch psycholoog: “De volgende keer dat je jezelf betrapt op het niet durven doen van iets op het moment zelf, zeg dan tegen jezelf: ik doe dit omdat het goed voor me is. En ik vind het leuk. Het is leuk. Laten we volhouden door deze eerste angst heen en zien wat er daarna komt.” Mindfulness kan je daarbij helpen, maar volgens Oliver hoeft dit niet een heel lastige oefening te zijn. “Ga gewoon op je voeten staan, let tien seconden op je ademhaling, rol je schouders naar achteren, laat je armen zakken en breng wat tijd door om in je lichaam te zakken.”
  3. Een andere tip die Oliver geeft is dat je afspreekt met je partner dat jullie om en om iets nieuws voorstellen om te doen. Zo doe je gemakkelijker dingen die misschien wat meer uit je comfortzone liggen en kom je samen op spontane ideeën.

Kortom: probeer, wanneer het lukt in het nu te leven en even niet te denken aan het verleden en de toekomst. Dan maken we hopelijk weer iets meer spontaan plezier en kunnen we genieten van het moment.

Meer lezen

Tekst Rachel Vieth  Fotografie Sasha Freemind/Unsplash.com

Promotional image Promotional image

School of Flow

Een week voor jezelf

In deze training ga je zorgen voor jezelf. Je neemt de tijd om je af te vragen hoe het echt met je gaat en je last rust- en reflectiemomenten in.

BEKIJK DEZE TRAINING