Je zelfvertrouwen vergroten: 8 tips

zelfvertrouwen

Je zelfvertrouwen vergroten kun je leren. Hoe doe je het precies? We geven 8 tips om mee te beginnen.

  1. Accepteer zowel je sterke als zwakke kanten. Dat helpt je om je goed te voelen over jezelf, ook als je fouten maakt of kritiek krijgt.
  2. Herken je innerlijke criticus (het stemmetje dat dingen zegt als ‘je kunt ook nooit wat’). Vervang die kritische stem iedere keer door een positieve gedachte (bijvoorbeeld: ik ben blij met elke kleine stap die ik zet.).
  3. Laat je perfectionisme los. Als je een fout maakt, ben je nog geen mislukking. Niemand is compleet briljant of totaal stom. Fouten maken is heel menselijk.
  4. Ontkoppel je gevoel en je gedachten. Wat je voelt, is niet wie je bent. Beperk je tot: ik voel me onhandig. (In plaats van: ik vóel me onhandig, dus dat bén ik ook). Gedachten zijn geen feiten, het zijn gedachten.
  5. Probeer in het nu te leven. Bijvoorbeeld door je aandacht op je ademhaling te richten. Als je te veel vooruit (of achterom) kijkt, kun je vastlopen in ‘als dit, dan dat’-gepieker.
  6. Neem een krachtige houding aan: ga rechtop zitten, doe je schouders naar achteren en maak oogcontact. Of ga eens staan bij het eerstvolgende (telefoon)gesprek.
  7. Schrijf elke avond vijf dingen op die goed zijn gegaan. Wat je aandacht geeft, groeit.
  8. Tot slot: vergelijk jezelf niet met anderen. Misschien lijkt het of de wereld alleen uit volmaakte mensen bestaat, maar dat is niet zo.
  • Deze How-to over het vergroten van je zelfvertrouwen komt uit Flow 4-2017.
  • Meer zelfliefde in je leven? Deze Instagram-accounts kunnen daarbij helpen.
  • Het is niet altijd makkelijk om vriendelijk naar jezelf te zijn. Lees er hier een verhaal hierover.

Tekst Caroline Buijs  Illustraties Louise Lockhart  Fotografie Harits Mustya/Unsplash.com

Promotional image Promotional image

Meer dan 150 pagina’s met paper goodies

Paper book for food lovers

Een boek over papier én eten: dat is het nieuwe Flow Paper Book for Food Lovers.

Bestel nu