5 tips om te ontstressen

Ontstressen

Wat kun je doen als je voelt dat je te gestrest bent of tegen overspannenheid aan zit? Psycholoog Karin Rekvelt geeft tips. 

  • Accepteer dat stress bij het leven hoort. Voel je je vermoeid, prikkelbaar en uitgeput, geef daar dan ruimte en lucht aan.
  • Doe alleen het hoognodige. Schrap alles wat niet per se hoeft uit je agenda, zowel op je werk als privé.
Lees ook: Minder werken

  • Zorg dat je goed slaapt. Vertraging in de avond helpt om in slaap te komen: rustige muziek luisteren, een boek lezen, thee drinken. Of doe ontspanningsoefeningen (of een korte meditatie) voor je naar bed gaat.
  • Je kunt een mindfulnesstraining overwegen of yoga gaan doen.
  • Zie stress niet als vijand, maar als een interessant proces waar je van kunt leren door naar je lichaam en geest te luisteren. Soms kan het goed zijn om daar hulp bij te zoeken.

*Meer over ontstressen en overspannenheid kun je lezen in Flow 8.

Tekst Anneke Bots Fotografie ©Cactus Blai Baules/Stocksy United

 

Promotional image Promotional image

Ze zijn er weer!

Dit jaar hebben we onze collectie uitgebreid: naast de Flow agenda en scheurkalender maakten we kalenders met de Amerikaanse uitgeverij Workman.

Ga naar de shop