Duurzame kleding begint bij eerlijkheid: ‘Het verhaal moet kloppen’
Greenwashing en misleidende informatie: Talitha’s boodschap aan duurzame kledingmakers is om zich kwetsbaar en transparant op te stellen.
Wat ben je aan het doen?
“Vorig jaar heb ik mijn boek Sustainable storytelling uitgebracht en nu ben ik het gedachtegoed ervan aan het delen. Dat doe ik door duurzame kledingmakers, ondernemers en bedrijven te helpen hun verhaal helder, authentiek en geloofwaardig te vertellen. Daarnaast wil ik met mijn online magazine Soul Stores laten zien hoe je een bewuste en duurzame levensstijl vormgeeft.”
Hoe doe je dat?
“Met onder meer talks, trainingen en masterclasses. Daarin leer ik ondernemers – maar ook studenten – hoe ze kunnen overbrengen met welke intenties ze ondernemen, of waarom ze spullen op een bepaalde manier produceren. Het belangrijkst vind ik de mens in het verhaal: wat drijft iemand? Een product, kunstwerk of kledingstuk kun je anders waarderen als je weet hoe of door wie het is gemaakt. Ik moedig mensen aan om die verhalen te delen.”
Wat raakt jou persoonlijk in dit onderwerp?
“Mijn ouders zijn in Suriname geboren, mijn vader werkte daar op het land. Hij heeft een diepe liefde voor de natuur en leerde mij waardevolle lessen. Bijvoorbeeld over zijn eenden, die hij voerde met wat hij zelf verbouwde in zijn moestuin of door hem ingezameld oud brood. Gebruiken wat er is en niks verspillen. Het voelde altijd al logisch. En toch kocht ook ik lang mijn kleding bij grote modeketens, en geen duurzame kleding.”
Wanneer veranderde dat?
“Toen ik in de gaten kreeg hoe hoog de prijs van die kleding eigenlijk was. In 2013 stortte de Rana Plaza-textielfabriek in Dhaka in Bangladesh in. Daar kwamen 1134 mensen bij om het leven. Op nieuwsbeelden zag ik tussen het puin labels van winkels waar ik die dag kleding van aan had. Het schudde me wakker. Wat kon ik doen? Ik heb een achtergrond in journalistiek en copywriting. Die kennis en ervaring ben ik gaan inzetten om niet meer alleen zelf betekenisvolle verhalen te delen, maar om ook anderen te inspireren hetzelfde te doen.”
Wat wil je vooral meegeven?
“Hoe belangrijk het is om kwetsbaar en transparant te durven zijn, dat is ook de boodschap van mijn boek. In deze tijd met veel greenwashing (bedrijven of organisaties die zich groener voordoen dan ze zijn, red.) is er overal misleidende informatie te vinden. Soms leidt dat zelfs tot green hushing: ondernemers die juist verzwijgen wat ze aan duurzaamheid doen, uit angst onder een vergrootglas te komen liggen. Mijn oproep is: begin altijd met eerlijk communiceren over je idealen en wat je wilt bereiken. Laat dan zien: dit doen we al en dit kan beter. Vertel hoe jij impact maakt – hoe groot of klein ook. Als je intenties goed zijn, kun je jezelf altijd recht in de spiegel aankijken.”
Meer lezen
- Met deze app check je makkelijk de duurzaamheid van kledingmerken
- Lekker duurzaam: zo maak je je huis schoon zonder het milieu te belasten
- Ontspannend én duurzaam: hoe je van oude kleren weer iets leuks maakt
Fotografie Aukje van Rossum