Hoe kunnen we onze schermtijd verminderen? 5 tips

schermtijd

We zitten vaker op onze telefoons dan we zouden willen, en ook televisie- en computerschermen trekken steeds vaker onze aandacht. Hoe verminderen we die schermtijd? Vijf tips.

Of we het echt een telefoonverslaving mogen noemen, daar zijn volgens een artikel in The New York Times de experts nog niet over uit. Dat het constant staren naar een scherm nadelige gevolgen heeft, dat is inmiddels een feit. Toch is het nog best lastig om die gemiddelde schermtijd wat naar beneden te halen. Hoe wordt dat makkelijker?

Ga op een scherm-dieet

‘Ga al je elektronische apparaten uit de weg of verlaag je schermtijd drastisch voor een tijdsperiode van 24 uur tot een maand,’ zegt Dr. Anna Lembke, verslavingsexpert, in het artikel van The New York Times. Dat kan ontwenningsverschijnselen als irritatie of slapeloosheid veroorzaken, maar volgens Dr. Lembke heb je er daarna vooral profijt van.

Haar cliënten merkten op de laatste dag van de maand ‘diëten’ dat ze minder last hadden van angst en depressie, dat ze beter sliepen en meer energie hadden en dat ze op een dag meer gedaan kregen.

Stel regels op voor je schermtijd

Vind je het moeilijk om cold turkey te stoppen met elektronicagebruik of heb je je telefoon (of computer) in bepaalde situaties nodig, stel dan regels voor jezelf op. Kies bijvoorbeeld één dag in de week waarop je je telefoon niet gebruikt, laat je smartphone eens in een andere kamer liggen of zet je meldingen uit.

Maak je telefoon minder aantrekkelijk

Hoe minder er te doen en te zien is op je telefoon, hoe minder vaak en lang je erop zult kijken. Zo raadt Dr. Lembke aan om je scherm zwart-wit te maken in de instellingen, of om je meldingen uit te schakelen. Apps die je te vaak gebruikt kun je op het allerlaatste scherm zetten zodat je er minder snel naartoe gaat en zo zijn er nog meer verschillende opties om je telefoon minder aantrekkelijk te maken.

Neem je telefoon niet mee naar bed

Of zet hem op vliegtuigstand vanaf een bepaald tijdstip. Zo vermijd je dat je urenlang in bed ligt te scrollen terwijl je eigenlijk beter kunt gaan slapen.

Zet je notificaties uit

Zodat je niet constant afgeleid wordt door meldingen vanuit apps als Instagram en TikTok. Vind je het fijn om bijvoorbeeld wel je meldingen van WhatsApp aan te laten, bedenk dan dat je groepsapps wel op stil kunt zetten, zodat je wat minder gestoord wordt.

Meer lezen

Tekst Bente van de Wouw  Bron The New York Times (Annie Sneed)  Fotografie Becca Tapert/Unsplash.com

Promotional image Promotional image

School of Flow

Een week voor jezelf

In deze training ga je zorgen voor jezelf. Je neemt de tijd om je af te vragen hoe het echt met je gaat en je last rust- en reflectiemomenten in.

BEKIJK DEZE TRAINING