Onderzoek: wie minder stress of angst wil ervaren, moet vooral liever voor zichzelf zijn

lief voor jezelf

Lief voor jezelf zijn, zorgt dat echt voor een gezondere mindset? Volgens onderstaand onderzoek wel. 

Tijdens een onderzoek naar zelfcompassie van Oxford University samen met University of Exeter kregen vijf groepen studenten audio-instructies te horen en moesten ze daarna vragen beantwoorden. Twee groepen deden een vriendelijke bodyscan en kregen aanwijzingen om dit met liefde en vriendelijkheid naar zichzelf te doen. De andere deelnemers luisterden naar instructies die ervoor zorgden dat ze kritischer naar zichzelf gingen keken.

Wat bleek? De studenten die de vriendelijke versie hoorden, hadden een veel lagere hartslag dan de andere deelnemers. De studenten van de andere groep transpireerden ook veel meer en hadden een hogere hartslag. Beide reacties horen bij stress en angst.

De onderzoekers concludeerden dat lief voor jezelf zijn en positieve gedachten hebben over jezelf je mentaal en fysiek gezonder maakt.

En het voelt gewoon veel beter natuurlijk, vriendelijke gedachten, in plaats van een kritische stem.

Volg onze training Een week voor jezelf

Wil je jezelf aanleren hoe je wat liever voor jezelf kunt zijn? In de training Een week voor jezelf ga je zorgen voor jezelf. Je neemt de tijd om je af te vragen hoe het eigenlijk met je gaat, last rust- en reflectiemomenten in, kijkt naar je automatische patronen en leert minder kritisch te zijn naar jezelf. Kortom: deze week kom je op adem. Hier lees je er meer over.

Meer lezen

Tekst Jeannette Jonker Fotografie Maddi Bazzocco/Unsplash.com

Promotional image Promotional image

School of Flow

Paper Love

In deze online training vieren we onze liefde voor papier. Samen met Flow-crafters ga je aan de slag met 8 craftprojecten.

BEKIJK DEZE TRAINING