Heimwee naar de vakanties van toen

Ooit deden we het gewoon: in een volgepakte Dyane naar Bretagne rijden zonder één review te hebben gezien. En omdat we weinig verwachtten, werd het altijd leuk, weet journalist Otje van der Lelij nog.
Vroeger zagen we een advertentie in de krant of plaatje in een gids en boekten we een vakantie. Je ging gewoon: pas als je aankwam, wist je of het wat was. En dan bleek het huisje naast een energiecentrale te staan. Of de camping naast een snelweg. Zo belandde ik als kind ooit op een vakantiepark waar het stikte van de zieke zwerfkatten, en het zwembad gesloten was wegens renovatie – in het hoogseizoen nota bene.
Toch kijk ik met plezier terug op de vakanties van toen. Hoe we van camping naar camping trokken in een Fiat Panda, en het leven werd teruggebracht tot het opzetten van de tent en het roosteren van marshmallows boven een kampvuur. Dat er soms van alles mis was, maakte niet uit. Want we gingen zonder veel verwachtingen en lieten ons verrassen.
Hoe anders is dat nu. Ik kan avonden rondstruinen op Zoover, Airbnb en TripAdvisor, op zoek naar het sfeervolste hotelletje op de meest perfecte locatie. Ik lees reviews, kam concurrenten uit en verken alvast de buurt met Google Street View. Staat er ergens iets over kakkerlakken in de douche, dan scroll ik nog even door. Wat doet al dat speurwerk eigenlijk met onze vakantiebeleving? En kunnen we nog wel verrast worden als we alles tot in detail uitzoeken?