De verleiding van afleiding

Het openingsartikel in Flow 3 gaat over de verleiding van afleiding. Een fragment:

Mails, telefoontjes, sms’jes, tv: steeds vaker bepaalt de technologie wat onze aandacht krijgt. Waarom staan we dat toe? En hoe krijgen we weer grip op wat we denken en doen? Journalist Otje van der Lelij zoekt het uit.

3-minuten-concentratie
We zijn steeds vaker afgeleid, is ook de conclusie die wetenschappers trekken. Psychologen van de California State University deden er een paar jaar geleden interessant onderzoek naar. Ze bestudeerden driehonderd studenten een kwartier lang in hun natuurlijke omgeving, terwijl ze moesten studeren op een belangrijk onderwerp. De onderzoekers waren vooral benieuwd of de proefpersonen focus konden houden. En zo niet, waardoor ze werden afgeleid. Elke minuut werd nauwkeurig in kaart gebracht. Waren ze aan het sturen, keken ze televisie, luisterden ze muziek, zaten we op internet of speelden ze met hun mobieltje? De resultaten waren verrassend. De proefpersonen konden zich gemiddeld slechts drie minuten op de belangrijke studietaak concentreren en lieten zich continu afleiden door de technologie, met de smartphone en de laptop als absolute winnaars. Toen de onderzoekers de studieprestaties vergelijken met de onderzoeksuitkomsten, viel hen nog iets op. Degenen met de laagste cijfers consumeerden ook de meeste media. De studenten gaven zelf aan hoe dwingend ze die bliepjes, vibraties en knipperende plaatjes vonden. Als ze gezoem hoorden, konden ze dat niet negeren, maar moesten ze kijken. En zelfs zonder geluidjes, dachten ze steeds: zal er al iemand op mijn Facebook-post hebben gereageerd? Of: hebben ze mijn tekstbericht al gelezen?

Lees het hele artikel in Flow 3, nu verkrijgbaar in de winkel of in onze webshop.

Illustraties Ruby Taylor

 

Promotional image

Van mental health tot goed nieuws

Flow nieuwsbrief

Wil je nog meer verhalen van Flow? Twee keer per week versturen we een mail met nieuwe artikelen.

SCHRIJF JE IN