Goed nieuws: van Black Friday naar Green Friday doe je zo

black friday

Het maakt een beetje verdrietig, dat massale consumeren rondom Black Friday. Doe jij eraan mee, of koop je bewust niets tijdens deze periode?

Stichting Trees for All, groot aanjager van de groene tegenbeweging ‘Green Friday’ in Nederland, liet vorig jaar onderzoeken in hoeverre consumenten meegaan in de koopgekte van Black Friday. Wat blijkt? Ruim vijftig procent van de Nederlanders doet aankopen op en rondom deze dag. Ruim een kwart daarvan is geneigd om zijn of haar duurzame principes daarvoor opzij te zetten.

Extra opvallend is dat vooral onder de jonge generaties Black Friday populair is. 85 procent van Gen Z koopt op deze dag, en dat voor een generatie die milieubewustzijn hoog in het vaandel heeft staat. Gelukkig koopt nog altijd een kwart van de consumenten heel bewust niets op Black Friday vanwege de negatieve impact op de planeet.

Green Friday

Trees for All wil met Green Friday een tegenbeweging in gang zetten. Zo roept de stichting bedrijven op om te stoppen met het aanbieden van kortingen op deze dag en juist terug te geven aan de aarde door bijvoorbeeld bomen te planten.

Simone Groenendijk, directeur van Trees for All: “Als we een gezonde aarde willen doorgeven aan de volgende generatie, moeten we gezamenlijk een einde maken aan de koophysterie rond Black Friday. Door een passend alternatief te bieden, streven we ernaar mensen bewust te maken van de negatieve impact van Black Friday en om samen van Green Friday het nieuwe normaal te maken.”

De stichting gaat zelfs verder dan het oproepen van bedrijven en opende in 2022 het Green Friday Forest. Als bedrijf of persoon kun je bomen doneren. Je mag ze zelfs op 24 november zelf komen planten, maar dit is niet verplicht. Mooi initiatief!

Meer lezen

Tekst Bente van de Wouw  Bron en fotografie Trees for All
Gepubliceerd op 22 november 2022 Laatst bewerkt op 21 november 2023

Promotional image

Van mental health tot goed nieuws

Flow nieuwsbrief

Wil je nog meer verhalen van Flow? Twee keer per week versturen we een mail met nieuwe artikelen.

SCHRIJF JE IN