Hoera voor de tweede ronde

Meestal doen we het automatisch: iets wat kapotgaat, vervangen door iets nieuws. Maar soms is het leuker − en duurzamer − om net die krent uit de pap te vissen op een vlooienmarkt of in de kringloopwinkel. In Flow 5 staan zeven inzichten en tips, hier lees je er twee.
1. Waarom we doorgaans automatisch kiezen voor nieuwe spullen
Anouk Visser, gedragspsycholoog aan de Behavior Change Academy: “Wij mensen hebben niet de hersencapaciteit om over elke beslissing na te denken, daarom creëren we heel snel gewoonten. Voordat je naar je werk gaat eerst een kop koffie drinken bijvoorbeeld: daar sta je niet elke ochtend bij stil, dat doe je gewoon. Voor spullen geldt iets vergelijkbaars: het zit gebakken in ons systeem om naar iets nieuws te grijpen, omdat we dat altijd zo doen en de kwaliteit waarschijnlijk goed is. Je ziet ook dat nieuwe spullen op een slimme manier worden gepromoot: ‘Op = op’, ‘Laatste aanbieding’.
Daarmee spelen reclamemakers in op ons gevoel van loss aversion: we vinden het vervelend om iets mis te lopen, dus spelen we liever op safe. Dat betekent in dit geval: kopen wat je ziet, want morgen is het er misschien niet meer. Zie je in een winkel de laatste theepot staan in je favoriete kleur, dan triggert dat je systeem – blijkbaar is-ie populair en misschien vind je ’m straks wel nergens anders meer. Dat denkpatroon kun je doorbreken door elke keer bewust stil te staan bij een aankoop.”